KREATIVITET = INNOVATIVITET
Kunskap är bra. Kreativitet är
bra. Kunskap är inte detsamma som kreativitet.
Om man pratar om Sveriges behov av kreativitet - t.ex. inom
innovationsstrategier – ska man ha klart för sig huvudskillnaden mellan
akademisk kunskap och innovativ kreativitet. Det förstnämnda är talangen att
memorera något befintligt. Den sistnämnda egenskapen är att kunna åstadkomma
något ännu ej befintligt. Dessa två talanger är i grunden diametralt motsatta.
Att studera sig till en kunskapsnivå eller en expertis inom ett område är något
helt annat än att skapa ett nytt område. Det sistnämnda är vad den kreativa
talangen ägnar sig åt. Ofta helt utan s.k. utbildning.
Kreativitet är det som genererar framtidens kunskap – det som så småningom
återförs som självklara studieplaner i alla nivåer av utbildning.
Flera forskare inom neurovetenskap anger en c:a 5%’ig andel seriellt kreativa i
en befolkning.
De seriellt kreativa är inte en grupp som utvecklas bättre genom att tillföras
instruktioner i studieteknik, särskilt stöd i naturvetenskapliga ämnen eller
matematik etc. Tvärtom. Seriellt kreativa individer är på sätt och vis
inkompatibla med själva undervisningstanken. Deras existensdrift är inte att
dokumentera och assimilera fakta över det som är och har varit, deras egenhet är
att de genererar det som ska bli samhällets framtida kunskap, oavsett om de
finns i musikstudios, laboratorier, målarateljéer, dataspelsföretag etc.
När man talar om ”kreativa företag”, kan man lätt tro att företagsformen i sig
är kreativ. Eller att aktieägare, VD eller ledning är kreativa.
Det finns inga kreativa företag. Det finns däremot företag som, genom sin
arbetsmiljö, anställningsvillkor, affärsidé mm lockar de seriellt kreativa
individerna att arbeta där.
Lite slarvigt har man också från intervjuer med bl.a. Max Martin (21-faldig
Billboard-innehavare av 1:a-platsen), förletts att tro att det specifikt är
utbildningen hos kommunala musikskolan som har alstrat musikaliska genier såsom
Max eller Benny Andersson, medan i själva verket Max och Benny utgör
representanter just för den c:a 5%:iga andel seriellt kreativa inom, i detta
fallet, området musik. Den kommunala musikskolan är inte anledningen till det
svenska musikundret, den råkar bara vara exempel på en av många behövliga,
stöttande miljöer för seriellt kreativa.
Sveriges kreativa näringar är förvisso de som allra mest sätter Sverige på
kartan internationellt: inom internationell musikbransch, spelindustri,
kläddesign, filmproduktion, innovation etc.
PR-värdet påverkar naturligtvis utländska investorer och industrier positivt.
Om det svenska samhället i sin helhet kunde identifiera vår 5%’iga andel
seriellt kreativa redan i skolan, har alla delar av samhället en idag helt
oexploaterad vinst av detta.
Det som generellt utmärker
seriellt kreativa, är en exceptionellt utvecklad begåvning att lösa problem, att
utifrån till synes inkompatibla enheter, finna bryggor och kopplingar, att finna
nya metoder och system att optimera allt från trafiklösningar till
koldioxid-eliminering till ny musik, till nya affärsidéer såsom t.ex. Skype
eller Spotify.
Sveriges skolsystem har ännu inte på allvar diskuterats holistiskt; reformativt
analyserats vad som är ’utbildnings’ yttersta syfte.
Är syftet främst att leverera duglig arbetskraft till näringsliv och industri?
Är syftet att uppnå en hög allmänbildning hos befolkningen? Är syftet att sätta
Sverige på kartan som spjutspetsnation inom forskning? Är syftet att generera
demokratiska, lagom nöjda invånare med stabil moralisk kompass?
Är syftet för övrigt detsamma idag som för 100 år sedan? 25 år sedan?
Eller kan syftet med skolan vara
att optimera varje medborgares yttersta potential att, inom samhällets alla
områden, tillföra det bästa ett mänskligt sinne kan prestera?
Om svaret är det sista, behöver
utbildningssystemet reformeras i grunden. ”Inlärning” kan då inte längre vara
den primära metoden att utveckla våra medborgare. Skolan måste klara av att
hantera och stimulera också det som inte kan läras ut, eftersom det saknar
formen av överföringsbar ’fakta’.
Det behöver skolan ta sig an, om Sverige inte ska förlora den oerhörda
samhällspotential som de seriellt kreativa utgör, nu och i framtiden.
Vem vet? Kanske kan vi då kanalisera många av de c:a 165 000 ungdomar som idag varken finns i utbildning eller i arbete, men där sannolikt en stor andel av dem befinner sig utanför, just på grund av seriell kreativitet.